torsdag 19. februar 2009

Alexandria

Her om dagen dro vi til Alexandria for å bl.a. se biblioteket. Vi leide en minibuss med sjåfør som vi hadde med oss hele dagen.


Utsiden av biblioteket var en slags kombinasjon av det moderne og det som ga assosiasjoner til hulemalerier. Jeg likte det, mens noen av de andre syntes blandingen krasjet litt for mye. Det vi kunne være enige om var at det var stort.


Arkitekturen på innsiden var minst like spektakulær. Jeg har sett bilder av utsiden før, så det var ikke så nytt for meg, men innsiden har jeg aldri sett noe til før. Det var enormt! Det var luftig! Det var flott! Det eneste jeg ikke skjønte hvorfor de hadde tatt med var de irrgrønne og blåe glass-tripene av noen vinduer i takhvelvingen. Det så litt billig ut spør du meg.

Ser du hullene på veggen? Lyddemping. Fungerte så bra at selv om hele den ene veggen var av glatt granitt var lyden i bygningen litt sånn tett og dempet. Herlig!



Det var fantastisk å gå rundt mellom bokreolene! Skulle ønske vi hadde et sånt bibliotek i Trondheim!

Fant denne kunst-intallasjonen ved inngangen. Det er skrapmetall og skruer, gafler, skjeer og lignende som er sveiset sammen. Utrolig fint!



Vi gikk ut til dette slottet også. Før dette fortet ble bygget sto det et fyrtårn her som var ett av de 7 underverkene.

Før vi kjørte tilbake til Kairo spiste vi på fiskerestaurant. Der måtte vi først gå inn i et eget rom der all fisken og sjø"insektene" (jækk) var. Så måtte vi plukke ut det vi ville spise og si hvordan vi ville ha det tilberedt og så gikk vi og satt oss inne i restauranten. Så, etter en liten stund, kom det vi hadde bestilt ferdig tilberedt. Og det var kjempegodt! Nam!
Posted by Picasa

Ingen kommentarer: