søndag 30. mars 2008

Sivilforsvaret

Jess, da. Det ser ut til at jeg må inn. Nå har jeg sendt inn et utfylt skjema med svar på alle mulige slags spørsmål og jeg har snakket med et sivilforsvar-kontor-menneske som kunne fortelle meg at de var ganske fleksible med hensyn til når de kommer til å kalle meg inn til tjeneste. Det blir nok ikke før i 2010, altså når jeg er ferdig med sosionom-utdannelsen min. Det som kommer til å skje da er at jeg må delta på et 1-3 ukers kurs (i uniform...sjekk sivilforsvaret sin nettside , "tjeneste i sivilforsvaret", "kvinner i sivilforsvaret", for å se hvor vakre de er ;op).

Så må jeg jo kanskje være med på noen øvelser eller ett eller annet i løpet av året hvis det skulle skje noe. Alt ettersom hvilken avdeling jeg havner i kan dette være f.eks: store branner der det ikke er nok med bare brannvesenet, leteaksjoner sammen med Røde Kors, skipsforlis og oljesøl som må ryddes, kjemikalieutslipp der folk må vaskes og sånn, flyalarm-tester, vedlikehold av bomberom, bære sandsekker ved flom...osv. I årene etter må jeg inn på oppfriskningskurs i ca 2-4 dager, kommer litt an på avdeling det også.

Jadda, så sånn er det. Jeg har også lest dette siden sist:

"Hjemmel for å pålegge tjeneste i sivilforsvaret er gitt i sivilforsvarsloven av 17.07. 1953 nr 9 § 23 første ledd: «Menn og kvinner mellom 18 og 65 år som oppholder seg i riket, kan pålegges tjenesteplikt i sivilforsvaret.» Personer mellom 16 og 18 år og over 65 år kan etter eget ønske, og etter nærmere vilkår, antas til tjeneste.

Enhver som pålegges tjenesteplikt i Sivilforsvaret kan bli satt til å tjenestegjøre som befal eller instruktør. I så fall vil vedkommende også få nødvendig opplæring for stillingen."

Ja, ja... Det er nå lenge til enda...alt kan skje innen den tid.

5 kommentarer:

Pocahontas sa...

Pent...

Anonym sa...

Kjenner en del kvinner som er innkalt.De er alle blitt overasket.
Fikk sjokk da min mor ble innkalt, men hun
slapp.

Anonym sa...

Dra på kurs med åpent sin så kan det hende du blir overrasket.

Det var mye "surmuling" på starten da jeg var inne på kurs også, kanskje spesilet fra de som hadde vert i forsvaret fra før og han som hadde vert to turer i Kosovo med forsvaret.

Men siste uka så ble det fest på brakka alikavel ;)

Anonym sa...

Jeg var skeptisk da jeg blei innkalt til for ca. 4 årsiden til et 3-ukers kurs. Og jeg har ikke forandret min oppfatning av Sivilforsvaret.

De kan ringe deg når som helst for å være med på leteaksjoner, brannslukking osv. Tidlig om morgen eller seint på kvelden. Spiller ingen rolle.

Ved dagøvelser får du utbetalt en godtgjørelse, men så mye er det ikke. Er øvelsene på kveldstid, får du kun utbetalt reisegodtgjørelse som for min del var 68 kr ved forrige øvelse, selv om Staten stjal 4 timer av min fritid. Jeg kan godt drive med veldedighet, men da skal det være på mine premisser og ikke noe jeg blir tvunget inn i.

Som du kanskje har skjønt, er jeg negativt instilt til Sivilforsvaret. Men du får ha lykke til!

Anonym sa...

ma sjekke:)