torsdag 8. november 2007

Praha


Praha er en vakker by. Fire dager er ikke nok. Skulle ønske jeg kunne blitt lenger.
Jeg reiste sammen med Kristi på lørdags morgen. Vi fant hostellet og 12-mannsrommet vårt, slappet av litt og gikk på sightseeing. Det er så mye fantastisk arkitektur at man blir helt svimmel. Den berømte Karlsbroa var selvfølgelig stappfull med folk hver eneste dag, stakkars de som drar dit i turistsesongen...



Jeg har: vært på tur i skogen, sett på slottet/fesningen, spist utrolig mye god mat, shoppa litt (faktisk overraskende lite...og jeg som skulle kjøpe julegaver...sorry folkens...), vært på kunstmuseum (Alfons Mocha og Salvador Dalí), har vært i masse forskjellige kirker, drukket masse kaffe, smakt på øl som faktisk var godt, lest masse i guideboka, løpt etter Kristi, gått til beina ikke ville mer, sovet godt, sett balletten "Svanesjøen", tatt toget til Kutná Hora og sett på kirka med skjellettene, brukt masse tullepenger, klart å riste av en amerikaner, fått masse meldinger som jeg må betale for å lese, vært på jazzbar, gått rundt og ikke visst hvor jeg var (forholdsvis mye), følt meg både trygg og utrygg.

Opplevelsen jeg virkelig kommer til å huske er besøket i kirka Kostnice i byen Kutná Hora. På 1500-tallet fikk en halvblind munk lov til å være kreativ med alle levningene som hadde hopet seg opp i krypten siden 1300-tallet. Han stablet dem opp i 6 enorme pyamider. Så kom det en treskjærer i 1870 som rev ned to av dem og lagde lysekroner. Resultatet ble ganske så ... annerledes.



Konklusjonen er:
Har du ikke vært i Praha? --> Dra dit!
Har du vært i Praha? --> Dra dit en gang til!




Takk for en herlig tur, Kristi!
Det er gøy å reise med deg!
Dette må gjentas...





(Vil du se flere bilder kan du gå hit eller hit.)

3 kommentarer:

Marie sa...

Så ut som en morsom tur! Ang swing på adventsfesten: hadde vært KJEMPEMORO!!! Og det sier Marie som ikke er noe glad i å danse ;)

Anne sa...

virka som en konge tur!!:D tøffe bilde:)

Therese sa...

du har fått en utfordring :D
sjekk bloggen min =)