søndag 18. januar 2009

Jeg er i Egypt

Etter ca 22 timers reising kom vi fram til studenthostellet vi skal bo på i Egypt. Det ligger i en bydel litt utenfor selve Kairo, så vi slipper unna det verste kaoset utenfor vinduet. Men det er nok tuting her som det er. Man tuter visst for det meste har jeg skjønt. Rommet er nesten bedre enn rommet jeg bodde på når jeg gikk på internatskole på videregående! Og det er ikke minst gratis – vi får til og med tre måltider om dagen helt gratis! Helt utrolig hvor gjestmilde universitetet her er!


Veilederen vår er veldig hyggelig. Vi har hørt mye om at han skal være så veldig autoritær og streng, og jeg kan skjønne at han sikkert kan opptre sånn i noen sammenhenger, men vi har bare sett hans litt mykere sider så langt.


Været: Skyfri himmel og litt over 20’C midt på dagen. Litt kaldt om natta og ingen varmeovn inne, så jeg er sjeleglad for at jeg tok med fleeceposen!


I morgen skal vi antageligvis møte de vi skal jobbe litt sammen med i FN. Vi har fått muligheten til å intervjue noen av de som jobber med flyktninger gjennom FN. Vi skal visstnok også få lov til å intervjue noen flyktninger. Håper vi etter hvert får lov til å være med og se hvor de bor, men har mine tvil. Det er jo ikke så kult å vise fram hjemmet sitt hvis det ser helt forferdelig ut. Skjønner jo det.


I dag har vi kjørt rundt i Kairo med sjåføren vår som nesten ikke snakker et ord engelsk. Spennende å få se forskjellige deler av Kairo, alt fra luksus til hauger med søppel i gatene som tråkkes ned av hest og kjerre. Har sett et glimt av pyramidene i dag, når vi kjørte forbi for å finne en restaurant. Det er biler overalt – gjerne 4 biler i bredden i 2 felts vei, likevel går folk over veien hvor som helst. Skjønner ikke at de tør, men jeg er jo redd for å krysse veien utenfor høgskolen i Trondheim…


Nå etterpå skal jeg stikke bort på et kjøpesenter rett over gata fra der vi bor. Kanskje jeg skal kjøpe meg et sjal, eller et par sko? Sjal koster ca 15-40 kr (ferdig prutet), jeg vet enda ikke prisen på sko, men det kan jo ikke være særlig dyrt – vi får se.


Legger ut noen bilder etter hvert.

1 kommentar:

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk