onsdag 2. november 2011

Andre og tredje dag

Dag 2:
Dagen startet med oppstilling på plassen. Gruppa mi stilte pent opp i militærstil, selv om vi egentlig ikke trengte det. Kurslederen vår er en dame i 40 åra, som ikke har vært i Sivilforsvaret mer enn noen måneder selv. Så det er ikke spesielt strengt med noe som helst.

Første bolk gikk med til å ta alt utstyret ut av en stor bil, for så å koble masse brannslanger. Dette hadde jeg hørt om, og var litt spent på om jeg skulle få det til. Jeg klarte ikke å løfte de tyngste 25 meter lange slangene, men koblingene fikk jeg til greit. Da vi hadde stafett med 4 lag der én og én skulle koble til, og så fra alle slangene hvert lag hadde lagt ut, vant laget mitt med god margin. Så jeg kan jo ikke ha gjort det så ille..

Etterpå hadde vi noen timer med teori. Skadestedstaktikk og hvordan forhindre ulykker.

Fisk, god sådan, til middag. Kveldene her kan nok bli litt langsomme. Denne kvelden gikk jeg en tur ned til Mjøsa alene. Herlig å få være litt alene med Gud :)

Dag 3:
Startet dagen med oppstilling ute på plassen og rominspeksjon. Ikke noe værre enn at kurslederen sjekket om det var tomt på gulvet sånn at vaskedamene kan komme til uten å måtte flytte på noe, og at søpla var tømt.

Når vi står sånn på oppstilling og jeg ser hvor ivrig gruppa mi er på å stå rett og på rekke og sånn selv om ingen har sagt at vi trenger å stå sånn, kan jeg ikke å la være å tenke på hvordan disse menneskene (inkludert meg) ville klart seg i en situasjon tilsvarende Tyskland på 40-tallet. Hadde vi gladelig ønsket et sånt rigid ordenssystem velkommen..? Da vi gikk over plassen gikk jeg med vilje (som den eneste) snarveien over plenen, for å kompensere litt mot konformiteten. Det føltes godt.

Dagen besto for det meste av opplæring i førstehjelp. Litt teori og litt praksis på både dukker og hverandre. Fikk vært en tur på depotet for å få en litt større bukse (større ja faktisk). Fikk nemlig så vidt plass til middag i den jeg hadde fått utdelt. Fikk også utlevert en enkel grå ull-buff som blir god å ha nå i november. Dagen gikk ganske fort, men kvelden blir nok litt lang. Tv-titting og hekling på messa i kveld tenker jeg.




2 kommentarer:

Hans sa...

Hehe så kult at du måtte få deg ei større bukse =)Artig å se bildene du har tatt. Og det høres ut som du har blitt mer husvarm...? Liker det jeg leser.

At man automatisk går inn for konformitet i sånne sammenhenger er ganske spesielt egentlig. Tenk deg hvordan det kan bli i et strengt disiplinert militærsystem? Ikke bra, iallefall ikke hvis hensiktene hos diktatoren/kongen/presidenten har skumle hensikter. Bra du gjør opprør med den plengåingen =P En tilsynelatende stille protest, men stor symbolsk verdi. Med mange nok som deg i et militært system, ville hele opplegget bare rakne. Du er farlig for våpenindustrien m.a.o. Det er bra!

Jeg savner deg. Og elsker deg da seff +)

Skriv gjerne mer! Her er alt som vanlig, har hatt besøk av Larse og Aron fra i går til i morgen, da kommer Kjella og Odin på besøk til helgen! Jeg gleder meg!

Ha en fin- fin kveld og morgendag!Suss

Maria sa...

Så søte dokke e!!