torsdag 10. november 2011

Fjerde dag i uke 2

Denne torsdagen fikk vi opplæring i brannteori inne i klasserommet før lunsj, og opplæring i slukking ute ved konteinerne etter lunsj.

Det spesielle med dagen for min del var at jeg hadde bursdag. På oppstillingen sang troppen min bursdagssangen for meg. Det var en koselig overraskelse som gjorde starten på dagen litt bedre, ettersom jeg så gjerne ville vært et helt annet sted på bursdagen min.

Nede ved konteinerne lærte vi å slukke et stort kar med en blanding av sprit og diesel med pulverapparat. Da er det viktig å gå nærme og "koste" med seg flammen fra den ene siden til den andre. Vi fikk se hva som skjer når man heller en dl vann i en gryte med brennende olje. Det anbefales ikke for å si det sånn... Så full vi se hva som skjer dersom man varmer opp en sånn liten beholder med butangass til godt over 50'C. Det anbefales heller ikke. Det kan nok gi deg en god del sprekker i grunnmuren om det skjer i kjelleren din. Instruktøren tente også på en stor tank med propangass og viste hvordan han kunne bruke den som en ganske heftig flammekaster uten at det var farlig, fordi sånne har sikkerhetsventil.

På slutten av dagen gikk vi gjennom utstyret som finnes på brannvesenets røykdykkerbiler og så fikk vi prøve en 1,5" brannslange som var kobla på tanken og pumpa på brannbilen. Det var et heftig trykk på ca 10 bar. Det var så vidt jeg klarte å holde den uten å bli passa bakover.

Jeg har ikke noen bilder fra den seansen fordi vi fikk beskjed om å ikke ta med oss mobilene siden vi kunne bli våte under øvelsen. Og mange ble veldig våte da instruktøren plutselig snudde seg mot oss med fullt trøkk på slangen! Jeg var føre var og hadde klart å komme meg inn en dør før vannspruten kom. Heldigvis. I noen få varmegrader og tåke (denne dagen også) er det ikke så digg å bli gjennomvåt.

Utpå kvelden fikk jeg gave av de jeg bor på rom med! Koselig! Resten av kvelden brukte jeg i messa, der jeg spilte kort med noen andre jenter.

Jeg legger ved et bilde av dagens bursdagsantrekk, senga mi og rommets nypussede sko.




Ingen kommentarer: