mandag 21. november 2011

Fjerde og femte/siste dag i uke 3

Torsdagen hadde vi de siste store øvelsene. Dagen ble delt i to, der min tropp skulle ha øvelse med den andre troppen som markører før lunsj, og motsatt etter lunsj. Jeg fikk ansvaret for å være lagleder i KO og dermed ansvar for det som ble gjort i teltet under øvelsen og ansvar for å koordinere båregruppa og teltgruppa over samband. På grunn av at festen kvelden før visstnok hadde gått litt hardt for seg, var vi bare 15 av 23 som møtte opp ved oppstillingen denne dagen. Vi 15 skulle altså redde den andre troppen som var 19 stk denne dagen. De 19 lå strødd inne i kjelleren på kaserna, og var "skadede etter en eksplosjon". Med stolthet i stemmen kan jeg meddele at min tropp på 15 mann berget ut alle de 19 markørene, ga alle livreddende førstehjelp, brakte dem til KO/teltet og stabiliserte alle de skadde i løpet av 35 minutter! Befalet var mektig imponert og hadde visstnok aldri sett en bedre gjennomføring av en sånn øvelse som vanligvis tar 1,5 time. Det var gøy!

Etter lunsj var det altså min tropps tur til å være markører. Vi ble sminket og ble plassert inni i en røykfull låve. Der hadde det også "vært en eksplosjon" og det var "fare for gasslekkasje". Jeg lå inni det rommet som ble tømt for skadde sist og jeg ble reddet ut som den siste. Det tok sin tid og jeg tror egentlig jeg hadde vært død for lenge siden om det hadde vært virkelig. Likevel synes jeg troppen som reddet oss var veldig flinke ettersom de fikk en mye vanskeligere øvelse enn oss, og likevel håndterte de situasjonen veldig bra. Imponert!

Så kom kvelden og dimmefesten var et faktum.

Den aller siste dagen møtte vi til oppstilling til vanlig tid før vi hadde MBK (materialberedskapskontroll) - rettere sagt vasking og sjekking av utstyr. Sammen med en liten gruppe fikk jeg ansvar for å vaske alle bilene utvendig og innvendig. Det beste var å vaske den svære brannbilen. Da jeg satt foran rattet på den følte jeg med veeeldig liten. Etter lunsjen ryddet og pakket vi ut av rommet, leverte tilbake det utstyret vi hadde fått beskjed om å levere før vi stilte opp for siste gang, men denne gangen i sivilt. Ettersom mitt distrikt snart får de helt nye uniformene (takk og pris for det!) fikk jeg beskjed om å levere inn alt av klær og utstyr bortsett fra sko og vernemaske. Ble litt lettere bagasje enn jeg hadde fryktet.

Det var rart å få utdelt kursbevis i klasserommet der alle satt i sivile klær igjen. Men det var godt å tenke at jeg hadde gjennomført og at jeg hadde klart meg bra gjennom de tre ukene som kurset varte. Jeg var ferdig med det som hadde satt livet mitt litt på vent det siste halve året.
Endelig.

Ingen kommentarer: