fredag 7. september 2007

Bakeprosjekt

Siden jeg gjennom flere års feiling har funnet ut at jeg ikke akkurat er verdens beste baker, har jeg bestemt meg for å hvertfall bli flinkere gjennom erfaring. Jeg erklærer herved at jeg skal bake noe (hva som helst) minst én gang i uka. Akkurat i dag lager jeg boller. Nam!

Jeg kunne jo nevnt alle de gangene det ikke har gått særlig bra, men heldigvis er hukommelsen min nokså selektiv :op Allikevel kan jeg jo nevne at jeg har glemt å ha i bakepulver når jeg har bakt kake, jeg har laget brød med gjær, som av en eller annen merkelig grunn har blitt litt mer likt flatbrød enn ønskelig, jeg har til og med klart å lage brownies (som jo liksom skal være så utrolig enkelt) som ble helt katastrofe...

Og så er det noe jeg ikke skjønner, nemlig at hver gang jeg baker noe med gjær, skal det jo helst heve til dobbel størrelse... Jeg må bare si at det er det veldig sjelden at mine deiger gjør. Får det nesten aldri til... Hva er det jeg gjør eller ikke gjør som er feil? Jeg gjør akkurat sånn det står i oppskriften, men bollene blir like små og brødene like lave hver gang... Skjønner det ikke jeg...

Her jeg bor nå er det så opplagt at man skal bake. Det er nesten en selvfølge, har jeg fått følelsen av, at man baker sitt eget brød og når det kommer noen på besøk skal man visst alltid ha ett eller annet godt i fryser'n man kan by på. Litt ny situasjon for min del, men det er jo supert i forhold til bakeprosjektet mitt. Jeg tror det skal gå bra.

Skal jo gifte meg til neste år også, og da synes jeg det hadde vært litt flaut om jeg ikke engang kunne bake brød... :op

Dagens resultat: (ikke så værst :o)

4 kommentarer:

Marie sa...

Øvelse gjør mester! Jeg er sikker på at du kommer til å bli en eksepsjonelt god baker!!! Husk å etterheve, det er den viktigste hevinga! Og jo grovere du baker, jo vanskeligere er det å få den til å heve mye, men sukker og salt er gode hjelpemidler for å få fram det beste i gjæren :D Lykke til!
(Si ifra når vi skal ha strikkeklubb!)

Bente sa...

Resultatet ditt ble jo veldig bra! :D Kanskje du kan ta med boller på kino den 13.? Du husker vel at vi skal se Shrek 3 da? ;) Jeg er kanskje like flink som deg til å bake, og jeg baker kanskje en gang i året (vel, ok, baker brownies litt oftere, men det er uten gjær!), så jeg har ikke så veldig peiling på det med gjærbakst.. Men en ting vet jeg:

Tørrgjær skal ha ca. 40graders væske, mens sånn "levende" gjær (aner ikke hva det kalles, men det er de terningene jeg mener) skal ha 37graders væske! Ellers blir de drept:P

Jeg kan også forklare hva gjæra gjør, om det er noe interessant.. :) Gjær + sukker -> etanol + CO2! (Tror jeg det var..vi lærte det i biologien!) Så CO2 gjør at deigen heves (og at en fyrstikk slukkes hvis du stikker et hull i deigen og putter ei tent fyrstikk inn mot hullet. Godt triks for å sjekke at den har hevet), og etanolen fordunster når du steker et brød, så ikke vær bekymret for alkoholprosenten i brødet! ;)

Vel, det var kjemikeren og biologen Bente! Flott jobba med bakinga Mette;)

Anonym sa...

nyyyydelige bolla, mette!! æ e imponert, så spørs d om dæm e lik god som dæm e fin.. d finn æ vl ut i kveld! ska sjå du bli ei rættle husmor fra og me neste år.. :)

Anonym sa...

Så flinke du va Mette, di såg iallefall kjempegode ud! :p